Dakwah

18 Disember 2009

Assalamualaikum

Dakwah adalah perbuatan yang bersifat mengajak,memanggil dan menyeru untuk beriman dan taat kepada Allah sesuai dengan syariat islam.kita juga digalakkan untuk 'amar maaruf nahi mungkar'.

Setiap muslim yang menyampaikan dakwah ialah Da'i sementara  yang menjadiobjek dakwah ialah mad'u.

Tujuan dakwah ialah untuk mewujudkan kebahagian dan kesejahteraan di dunia dan akhirat yang di redhai Allah.Rasulullah menunjukan dakwahnya dengan beberapa cara seperti lisan perbuatan dan tulisan.Bermula dengan isteri baginda,keluarganya.teman-teman karibnya dan raja-raja yang berkuasa pada masa itu.

kita sebagai seorang da'i perlu berdakwah mengikut cara yang betul.

Read more...

Ilmu

16 Disember 2009

Assalamualaikum,
Salam perjuangan,

Dalam sebuah hadith yang telah diriwayatkan oleh Thabrani,Rasulullah telah bersabda,''Apabila kamu melawati taman Syurga,hendaklah kamu beristirehat disitu.Para sahabat bertanya,''Apakah yang dimaksudkan dengan Taman Syurga?Rasulullah menjawab Taman Syurga ialah Majlis-majlis Ilmu.Dalam hadith lain,Rasulullah pernah menghadiri 1 majlis.Di dalam majlis itu ada 2 buah kumpulan dimana kumpulan yang pertama sedang berzikir,sementara kumpulan yang kedua sedang menutut ilmu.Rasulullah bersabda,kumpulan pertama adalah kumpulan yang baik,mudah-mudahan Allah mengampuni mereka dan kumpulan kedua sedang menutut ilmu,mudah-mudahan Allah membimbing mereka ke jalan yang lurus.Kemudian baginda menyertai kumpulan yang sedang menuntut ilmu.

Read more...

Ulama'

04 Disember 2009

Assalamualaikum,
Salam sayang,
Salam perjuangan

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘Ass radiallahu anhuma berkata, “Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: “Bahawasanya Allah SWT tidak mencabut (menghilangkan) akan ‘ilmu itu sekaligus dari (dada) manusia, tetapi Allah SWT menghilangkan ‘ilmu itu dengan mematikan ‘alim ‘ulama’, maka apabila sudah ditiadakan ‘alim ‘ulama’, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ‘ilmu pengetahuan. Maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain.”(Hadith riwayat Imam Muslim)

Read more...

Ayat Al Quran

Al Quran

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP